OBSERVERA tiderna för våra föredrag!
Våra föredrag ligger i höst på torsdagar med början kl 18.00. Anledningen är nya direktiv från Västarvet angående larmning av museet. Vi måste tills vidare lägga våra möten när museet är öppet, dvs torsdagskvällar fram till kl. 20.00. Kvällarna avslutas med eftersits i museets kafé där var och en beställer det man vill ha.

Program hösten 2018

Torsdag 20 september kl 18.00
Gunnar Sporrong: Kvinnor i vetenskapen
I vetenskapshistoriska böcker hittar man mest gamla gubbar. Det är dags att fokusera på de skarpaste kvinnliga hjärnorna i vår historia. Gunnar Sporrong presenterar i kväll pulsarernas upptäckare Jocelyn Bell Burnell, Rosalind Franklin som tog första “fotot” av en DNA-molekyl, den tyska astronomen Caroline Herschel och några till.

Torsdag 18 oktober kl 18.00

Klimakteriet i djurvärlden
Idag är det internationella klimakteriedagen och vi tar upp den sociala funktionen med menopausen och hur olika djur löst uppgiften att ta hand om sin avkomma på bästa sätt. Det finns hos en del djur smarta sätt att hjälpa sina gener att leva vidare även om den egna kroppen slutat att producera avkomma.

Torsdag 15 november kl 18.00

Anders Sporsén Eriksson: Göta älv - från källa till hav
En unik kanotfärd längs Skandinaviens längsta vattendrag, Göta älv, från källan i Härjedalen till utloppet i Göteborg. Inte bara ett stort äventyr, utan också en gammaldags typ av vetenskaplig expedition. Vad händer med vattnets kvalitet längs vägen?

Lördag 17 november kl 12.00 - 15.00
Naturhistoriska museet

Gosedjursdag
Förra årets gosedjursdag var mycket uppskattad av såväl besökande gosedjur (jo, det märkte vi!) som oss i Biologiska föreningen som fick träffa dem. Därför inbjuder vi även i år alla barn (oavsett ålder) att komma och presentera sina gosedjur och få en koppling till dess naturliga förlaga, få se på denna i utställningen och få veta något om djuret.
Alla gosedjur med vidhängande matte/husse är välkomna!

Fredag - söndag 7- 9 december
Naturhistoriska museet

JUL på Naturhistoriska
Traditionen med julmarknad på museet fortsätter. Som brukligt kommer föreningen att medverka på flera sätt. Tomten kommer att dela ut julhälsningar till alla barn inne i Malmska valen (lördag och söndag) och det blir en exklusivare bokmarknad och information om föreningen.
Vill du hjälpa till med jul-fest-i-valen? Hör av dig till info@biologiskaforeningen.se!
Alla funktionärer blir bjudna på fika!

Torsdag 20 december kl 18.00
Naturhistoriska museets föreläsningssal

Medlemmarnas afton - bilder och fynd från det gångna året
Den traditionella avslutningen av årets möten. Ta gärna med bilder eller annat att visa! Ditt bidrag bör vara högst 10 minuter långt. Meddela i förväg till Göran Andersson (031-272557 eller info@biologiskaforeningen.se) om du har något att presentera!
Kvällens eftersits kommer att ha en viss anknytning till den instundande julhelgen.

GÖTEBORGS BIOLOGISKA FÖRENING
Göteborgs Naturhistoriska Museum
Box 7283, 402 35 GÖTEBORG
Pg 43864-8
e-post: info@biologiskaforeningen.se

Bokhörnan
Föreningens bokhörna på Naturhistoriska museet finns på översta våningen alldeles ovanför spiraltrappan. Böckerna på hyllorna är som tidigare uppställda ämnesvis, såsom anges på små skyltar. Delar av sortimentet håller mycket hög kvalitet så ett besök rekommenderas! Bland annat kan man göra fynd av väldigt fina barnböcker.
Ta en eller flera böcker och ge ett valfritt bidrag till föreningen!
De insamlade medlen bekostar bl a tryckningen av museets årstryck.

VÄLKOMNA!

Åter till startsidan